2 Ekim 2014 Perşembe

Prof. H. POKUS'un Günlüğü - 4:"Kurban"


Türkler tatil yapmayı çok seviyor. Bence bazılarının, “Bize her gün bayram,” demeleri bu yüzden… Tatilsiz bayramları yok gibi. Kutlamalar konusunda genellikle beceriksizler. Eğlenemiyorlar. Bunun tek istisnası, Kurban Bayramı galiba. Kurban kesmeyi, sokakları kan gölüne çevirmeyi bir şenlik haline dönüştürmüşler. Kurban almak ayrı bir tören, eve götürüp kesmek ayrı bir olaymış… Kurban kesimini küçücük erkek çocuklarına seyrettirmeyi çok seviyorlar. Karısını öldüren erkeklerin çoğunlukla bıçak kullanmasına şaşmamak lazım sanki.

Kaçan kurbanlıkları yakalama oyununu anlattılar, bana çok heyecan verici geldi. Safariye benziyor. Bu oyuna katılmayı isterdim ama sağlık sigortamı riske atmak işime gelmedi. Yaralanma olasılığı yüksekmiş, her hasarda sigorta primini arttırıyorlar. Oyuna katılanların büyük bir kısmı tos yiyormuş. Bir de kendini kesen kasaplar varmış. Boğayı yere devirmeye çalışırken kalp krizi geçirenleri de duydum.

Kurban kesenlerin nedenleri farklı… Kimileri sevaba girmek için, kimileri günahlarını sıfırlamak için kurban kesiyor. Gösteriş ve taze et yemek için kesenlerde varmış. İşgal altındaki bir ülkede kurban kesmenin caiz olmadığını söyleyen arkadaşım beni şaşırttı. Apartman görevlisi danaya ortak arıyormuş, bana önerdi. Hıristiyan olduğumu söylememe rağmen ısrar etti. Bir miktar bayram harçlığı vererek danaya ortak olmaktan kurtuldum. Harçlığı alınca o suratsız adam çocuksulaştı, zorla elimi öptü. Kurban kesimini seyretmeye çağırdı, duymazdan geldim.

Türkler zamanı verimli kullanamıyor, tatillerinin çoğunu yollarda geçiriyorlar. Ucuz kurban kesmek için köylerine gidenlerin avantajı, köy ürünleriyle eve dönmeleriymiş. Üretmeden yaşamaları istenen köylüler, yalnızca kendileri ve kentlerde yaşayan çocukları için üretim yapıyorlarmış artık.
Köysüzlerin bayram tercihi, güneyin sahil şehirleri… Türkiye’de bayram tatilinin pahalıya çıktığını geçen bayram yüklüce bir otel hesabı ödeyerek öğrendim. Son yıllarda yurtdışı turlarına katılanların sayısı bu yüzden artmış. Avrupalı turizmciler, Müslüman bayramlarının en uzununu dört gözle bekliyorlarmış şimdilerde.
Bu bayram benim için de tatil fırsatı. İstanbul’un boşalacağını duyunca kararımı verdim, burada kalacağım. Tarihi şehrin insan ve araç kalabalığından bir ölçüde arınmış halini çok merak ediyorum. Eşsiz fotoğraflar çekeceğimi düşünüyorum.

Hiç yorum yok:

id="wobsbn"> Web Analytics